Marijkeweg 1 6708 AA Wageningen Postbus 171 6700 AD Wageningen Einfo@sbo-dedijk.nl T0317-412030
Welkom op de pagina van groep Paars!!!
Schooljaar 2017 - 2018


 
Schooljaar 2016-2017
 

Mei 2017

Na de meivakantie was al heel snel het schoolreisje. Op De boerderij leerde we van alles over de dieren en konden we in de speeltuin fijn spelen. We hebben hier ook nog lekker pannenkoek of frietjes gegeten.








 

April 2017

In april kwamen er verschillende nieuwe gezichten in de klas. Ook is meester Jeroen in deze maand gestart om vooral groep paars te ondersteunen. In deze maand oefende we veel met figuren en letter maken op de tafel. Dit keer niet met wasco maar met scheerschuim.

 

 

April was ook de maand van het gezamenlijk ontbijt, de sponsorloop en het lentefeest. Wat was het een gezellige en zonnige dag. Wat waren de kinderen ook sportief!



Januari en februari en maart 2017

In de winter was het koud en nat en hebben we met regelmaat in het speellokaal gespeeld. Op de plek van het speellokaal is in april een peutergroep van  ’s Heeren Loo gestart. Na de winter hadden we het thema boerderijdieren. We maakte een schuur met hokken in de bouwhoek en we maakte op het schoolplein echte schaapjes met schuim.




December 2016

Nadat we ook  dit schooljaar weer volop genoten hebben van het Sinterklaasfeest, zijn we daarna meteen verder gegaan met de voorbereidingen voor het Kerstfeest.

Want dit schooljaar gaan we met een afvaardiging van onze school bij onze buren op bezoek, bij het verpleeghuis Rumah Kita.
We willen de mensen verblijden met ons bezoek, middels het zingen van speciaal gemaakte Kerstliedjes en het brengen van Kerstcadeau's die we zelf maken.
Ook via deze weg willen we alle mensen alvast hele fijne Kerstdagen wensen!!



Oktober en november 2016

Bij ons op school organiseren we regelmatig vieringen waarbij we ook alle ouder(s)/verzorger(s) uitnodigen. Zo ook bij het Herfstfeest wat we altijd aan het thema van de Kinderboekenweek koppelen. Dit schooljaar was het thema van de Kinderboekenweek 'Voor altijd jong'/Opa's en oma's. Dus werden ook alle opa's en oma's voor de Viering uitgenodigd.

Onze juf, die bij de start als oma verkleed was presenteerde de viering.

Alle kinderen hebben met hun groep een optreden verzorgd (zie ook foto albums op deze site) Wij hebben het liedje "Opa bakkebaard heeft een huisje" ten tonele gebracht.


Opa Bakkebaard heeft een huisje en in dat huisje daar is het goed,
opa Bakkebaard is aan het werken en weet jij wel wat hij doet.
Hij veegt de vloer met een bezem.
Hij wast de vaat met een borstel.
Hij braadt het vlees in de braadpan.


Augustus en September 2016


Start schooljaar


We zijn het schooljaar gestart met het thema VRIENDEN. Aan de hand van dit thema hebben we veel kennismakingsspelletjes gedaan en veel boeken van Kikker en zijn vriendjes gelezen.
Gelukkig hebben de kinderen in onze groep op school ook allemaal vriendjes en spelen en werken we gezellig met elkaar.

Aansluitend hebben we gewerkt aan het project Kleine Ezel. Van de bibliotheek hadden we heel veel boeken van Kleine Ezel, geschreven door Rindert Kromhout en met tekeningen van Annemarie van Haeringen. Kleine Ezel heeft vriendjes, maar is, net zoals wij, ook weleens  bang, jaloers of verdrietig.
Zoals je op de foto hieronder ziet hadden we allerlei spullen van Kleine Ezel, een knuffel, de jurk van mama Ezel, een deken, sokken enz.
Onze huishoek hebben we daarom aangepast en aangevuld met een waslijn waaraan we allemaal sokken kunnen hangen. We sorteren, zoeken dezelfde bij elkaar en hangen de sokken van klein naar groot op de lijn.


                             

Binnen ieder thema werken we natuurlijk aan voorbereidend lezen en rekenen. Zo leren we iedere twee weken een nieuwe letter. Hierboven op de foto zie je de lettertafel van de letter B. De B van boek, blok, brood, bord, beker, bal, beer enz.
We hebben zelf een boek gevouwen, daarin getekend waar we zelf weleens bang voor zijn en alle kinderen hebben een vrienden Boek gekregen van Kleine Ezel.
Bij iedere letter hebben we altijd een eet/kook activiteit. Bij de letter B mochten we kiezen uit een Boterham of een lekker Beschuitje met heerlijk Beleg.....mmmmmmmmmm

Vind je het leuk om nog meer te lezen over onze groep, kijk dan naar de nieuwsbrieven op deze site.

 
Schooljaar 2015-2016
Mei 2016

Tijdens de Lente viering op onze school zingen we:

"De lente brengt de lammetjes, ze dansen in de wei,
ze springen en ze blaten, zijn heel de dag zo blij"

"De lente brengt de veulentjes, ze dansen in de wei,
ze springen en ze hinniken, zijn heel de dag zo blij".

Alle kinderen van groep Paars zingen dit blij en zijn ook blij omdat de lente ons tevens ECHTE KUIKENTJES brengt!


        

Van het Groene Wiel krijgen we eieren van krielkippen en alle benodigdheden, zoals de broedmachine. Die sluiten we aan op 36.6 C met de juiste luchtvochtigheid. Daarna duurt het 21 dagen voordat ze uitkomen. In de tussentijd schouwen we de eieren meerdere keren. Samen met de juf, kijken we in het donker, met een speciaal schouwlampje, of de bevruchte eieren zich goed ontwikkelen. Van de 16 eieren zijn er 2 die we weg moeten gooien, maar alle anderen lijken zich goed te onwikkelen. Na 19/20 dagen zien we nog niets, maar horen we, als we eventjes de deksel van de broedmachine optillen, al wel het piepen van de kuikentjes.
Precies na 21 dagen komt het eerste kuikentje 's avonds uit. Gelukkig is juf Aicha dan op school en kan het blijde nieuws met de andere juffen delen. De volgende dag volgen er nog 11 kuikentjes! Ze blijven allemaal tussen 12 en 24 uur in de broedmachine, die nu minder warm is afgesteld. De dag daarna willen ook de laatste 2 kuikentjes uit hun ei kruipen, maar die hebben er wat meer moeite mee. Ze worden geholpen door de andere kuikentjes die met hun snavels aan de pootjes trekken. 
Gelukkig zijn ook de laatste kuikentjes sterk geoeg en hebben we 14 gezonde kuikentjes in de klas!!

        

De kinderen genieten ervan en helpen bij de verzorging.



Het hok schoonhouden en zorgen voor vers water en voer.



Natuurlijk leren we ook erg veel over kuikens, kippen, hanen en andere vogels. We lezen boeken over de verzorging, kunnen dat meteen in praktijk brengen en leren bij rekenen onder andere hoe een kip haar eieren op verschillende manieren kan verdelen.
De kuikentjes verblijven inmiddels allemaal in een hok, maar zijn het liefst allemaal dicht bij elkaar onder de speciale warmhoudplaat.

Na enkele dagen komen ze daar wat vaker onder vandaan en mogen we van de juffen de kuikentjes echt vasthouden.


 


Kinderen uit andere klassen willen onze kuikentjes natuurlijk ook zien. Tijdens het buitenspelen staan er kinderen met hun neus tegen de ramen geplakt om iets te kunnen zien. Daarom spreken onze juffen af dat alle kinderen van onze school op bezoek mogen komen en rustig de kuikens kunnen bekijken en/of vast houden.

De laatste vrijdag voor de meivakantie brengt meester Ben de kuikentjes weer naar het Groene Wiel. Wel jammer dat we afscheid moeten nemen.....

maar gelukkig hebben we alweer............kikkervisjes


 

Maart en April 2016

We hebben een houten winkeltje gekregen!! Een goede aanleiding om flink met dit thema aan de slag te gaan!
De huishoek en de winkel worden gecombineerd, zodat de kinderen vanuit 'huis' boodschappen kunnen halen.

 
Middels spel en de woordenschat lessen leren we dat we een boodschappen tas mee moeten nemen en een portemonnee en een boodschappenlijstje. Die lijstjes kunnen we na wat oefening zelf al een beetje schrijven!

In de winkel genieten de kinderen ervan om klanten te helpen met hun boodschappen en sommige kinderen zeggen al heel goed:"Bedankt en tot ziens".
Het scannen van de  boodschappen en het omroepen door de microfoon zijn favoriet.
En de meeste kinderen tellen de euro's al goed voordat ze in de kassa verdwijnen.

Bij ieder thema gebruiken we veel (prenten en informatie) boeken en de woordenschat lessen van Logo 3000.



Door middel van het sorteren van verschillende verpakkingen: flessen, potten, pakken, en een dimino met dezelfde verpakkingsmaterialen, leren we ook nieuwe woorden.

          

Twee oudste kleuters maken een grote vloerpuzzel van de winkel.

  

Als afsluiting samen naar de winkel. Alle kinderen nemen hun zelfgemaakte portemonnee mee en krijgen allemaal 1 euro. Echt geld, want met het nepgeld mogen we in de klas spelen, maar kunnen we niet in een echte winkel betalen.

        


 
Januari en Februari 2016

Tijdens de nationale voorleesweken hebben kinderen uit de middenbouw en bovenbouw in onze groep voorgelezen. Normaal leest de juf twee keer per dag voor, maar nu kregen we dus meerdere keren bezoek van de 'grote kinderen'.

Eén boek van alle voorgelezen boeken tijdens de nationale voorleesweken was duidelijk favoriet. Dat was:

'We hebben er een geitje bij'.
                        

Dit boek sluit prima aan bij de belevingswereld van (jonge) kleuters en is mede doordat het op rijm is geschreven makkelijk te onthouden. 
De juffen hadden de software gedownload, zodat we leuke woordenschat spelletjes op het digibord konden doen en heerlijk mee konden zingen met het liedje.
Met ons vertelmandje, met daarin alle dieren, de boer en Mik uit het verhaal, kunnen we het verhaal naspelen en uitspelen.
 


In groep Paars werken we thematisch. Daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van de kinderen. We werken het thema uit in de hoeken (o.a. huishoek, bouwboek, boekenhoek) en leren er van alles over in de (taal en reken) kring en tijdens de werklessen.

De meeste kinderen kennen wel het boek . Het gaat over delen en vriendschap. Van dit boek hadden we wel 8 exemplaren in de klas, zodat we heerlijk samen konden kijken en lezen. Misschien kennen jullie ook wel de vervolg boeken, zoals De mooiste vis van de zee helpt een ander. Van de bibliotheek mochten we die allemaal lenen, samen met allerlei mooie spullen, zoals een handpop van Regenboog (= De mooiste vis) en Regenboog kleding met zilvere schubben.

Naar aanleiding van dit thema hebben de jongste kleuters een eenvoudige vis gevouwen en die versierd met mooie gekleurde, gouden en zilveren schubben. De oudste kleuters hebben een moeilijkere vis met zestien vierkantjes gevouwd en die vervolgens gekleurd.



We hebben allerlei nieuwe woorden geleerd, zoals zeester, krab, inktvis en schelp. En daarmee gespeeld en gewerkt.
Omdat we zoveel schelpen, vissen, zeesterren en andere spullen hadden wilde we tijdens een rekenkring weleens weten waar we het meeste van hadden. Via  tellen en vergelijken zijn we daarachter gekomen. Middels een tabel hebben we het duidelijk en inzichtelijk gemaakt. Daarin kun je vlot aflezen waar je er meer of minder van hebt. Tijdens de werkles hebben de kinderen in tweetallen zelf een tabel aan de wand gemaakt!
        

 


November en December 2015

Thema Sinterklaas: Niet alle kinderen uit onze groep vieren thuis Sinterklaas, maar alle kleuters zijn wel betrokken bij dit onderwerp. Voor sommige kinderen is het niet alleen leuk, maar ook spannend. Daarom zijn we voorafgaand aan het Sinterklaasfeest op school, ook dit jaar weer, samen met groep oranje naar het Sinterklaashuis geweest. Daar kunnen de kinderen, samen met vertrouwde volwassenen, kijken, luisteren, spelen en van alles beleven samen met de Pieten en Sinterklaas.



Nadat de kinderen hiervan genoten hadden, kwam Sinterklaas een paar dagen later al bij ons op school.



De meeste kleuters waren inmiddels zo vertrouwd met de Pieten dat ze samen met hen geklommen hebben in het speellokaal!!
 
Oktober 2015

Kinderboekenweek

           

Het is raar ...maar waar
We hebben de afgelopen periode van alles ontdekt en geleerd.
We weten nu wat gemaakt is van plastic, kurk, hout, stof en ijzer.
Ook hebben we geleerd wat er blijft drijven en zinken. In waterbakken hebben we in tweetallen samen gewerkt en weten we dat een sleutel, spijker, muntje wat van ijzer gemaakt is zinkt.

In onze ontdekhoek hebben we allerlei experimenten gedaan met wegen, ballonnen en van alles zelf kunnen ontdekken.

We hebben de volgende proefjes gedaan in de klas en herhaald tijdens de afsluiting:
  • Water op zijn kop: je vult een glas helemaal vol met water, drukt er een gladde kaart op en keert het glas om. Wat gebeurt er?
  • Natte mandarijn: In een emmer leg je een mandarijn met schil en één zonder schil. Zie je verschil?
  • Gummibeer: In een glas water leg je een gekleurde gummibeer. Wat zie ja na 24 uur?
Probeer dit thuis ook maar eens!!
 
25 september

Onderbouw Paars en Oranje op schoolreis naar Boerderij “de Boterbloem”.
 
Wat een spannende dag. Voordat we met de auto’s vertrekken eten we gezamenlijk een boterham in groep Paars. En dan, na wc-bezoek en jassen en tassen pakken en veilig in de auto gezeten, vertrekken we in colonne.
Op de boerderij in Amerongen worden we verwelkomd door de kippen, haan en de boerin.
Eerst krijgen we limo en een soesje en dan mogen we mee naar de keuken. Iedereen krijgt een glazen pot met karnemelk met stremsel en we moeten er heel hard mee schudden. Zo hard dat er klontjes in de pot verschijnen.
We doen heel hard ons best met schudden en ja.. er komen klontjes.
Al die klontjes samen wordt boter waar we beschuitjes mee besmeren. Met hagelslag of suiker is dit wel een heel lekkere traktatie. Smullen!
    
We krijgen allemaal een overall aan. We zien er echt uit als boeren en boerinnen. We gaan de kameel voeren.. Pfff.. die is wel heel groot. De meeste van ons voeren toch liever de varkens en ezels, die zitten wat meer op onze ooghoogte. Dion voert, als een echte stoere boer, de kameel stukken brood.
De koeien moeten ook gevoerd worden, dus op naar de koeienstal. Wat een ontzettend lange, grote tong hebben de koeien. Daar kunnen ze natuurlijk heel goed het gras mee vastgrijpen en lostrekken. De Biks vinden ze ook wel erg lekker.
En wie durft mag even op koe Betsy zitten. Dan zit je wel heel hoog.
Je zou zo een rodeo kunnen doen… bedaard blijft ze staan en eet wat hooi.
    
We gaan springen en spelen op de hooi-trampoline. In het hooi kan je ook lekker rollen en je valt lekker zacht.
Om de beurt mogen we ook zelf rijden op de tractor. Goed sturen hè, want anders bots je tegen de boerderijmuren aan.
   
De konijnen en cavia’s vragen ook de nodige aandacht. We mogen ze aaien. Voor de Vlaamse reuzen moeten we wel in hun hok kruipen. Zo lijkt het net of we ook een konijn in een hok zijn.
Oh jee, één van de konijnen wil niet terug in het hok en verdwijnt achter de hooistapel.
 
Pff… wat een druk bestaan, dat boer-zijn. Alle dieren hebben gegeten en aandacht gehad. Nu is het tijd voor ons om de overalls uit te doen en lekker te spelen in het klimhuis, in de ballenbak en op de sleebaan.
Ooit stonden hadden de varkens hier hun huis, maar nu is het voor ons.
We ontdekken wat we allemaal durven en kunnen. Nog een keer en nog een keer met de slee naar beneden. En wat kunnen we hoog klimmen. Met megagrote blokken bouwen we een huis.
    
Na zo’n drukke werkochtend hebben we wel honger en dorst gekregen. Van de boerin krijgen we patat, drinken en een kroket, frikandel of kaassoufflé. Dat gaat er wel in.
Na nog even spelen wordt het tijd om weer naar huis te gaan. Onderweg zien we ook nog heel veel. Wat een super leuke dag.
Ik word later boer of boerin.
 
Start van het nieuwe schooljaar

De eerste weken hebben we veel aandacht besteed aan kennis maken. Nu we elkaar goed kennen vormen we een gezellige groep!

In de ochtend hebben we zes kinderen: Veronique, Melih, Danny, David, Dion en Christiano. In de middag werken we samen in de onderbouw Unit. Daardoor hebben we er 's middags twee kinderen bij, Bardya en Niels.

In groep Paars leren we veel door te spelen en te werken in onze hoeken, onder andere de huishoek, bouwhoek, verven.


In onze reken- en taal kringen leren we allerlei spelletjes en liedjes waarbij we rijmen, letters leren, tellen en van alles mogen proeven.


Iedere dag eten we fruit en benoemen daarbij de verschillende fruitsoorten. Iedere twee weken leren we een nieuwe letter en ook daarbij hoort altijd een eet/kook activiteit.

 

We hebben heel veel zin in ons schoolreisje! Samen met groep Paars en Oranje gaan we vrijdag 25 september naar de boerderij. Voorafgaand hieraan werken we al aan het thema BOERDERIJ.
        

Als je meer wilt weten over onze groep lees dan ook de nieuwsbrieven van dit schooljaar op deze site.